Innovatieonderzoek.nl

Klant centraal belangrijkste trend 2013

Door: Bart | 17-04-2013 10:00
extern onderzoek | 5047 x gelezen | 0 reacties>

Uit het tiende marketingonderzoek van Berenschot blijkt dat het centraal stellen van de klant de belangrijkste opgave is in 2013. Bijna 50% van de in totaal 350 marketeers noemt deze trend als meest belangrijk. Daarnaast staan ‘social media’ en ‘authenticiteit’ hoog in de lijst. Het beeld is per sector verschillend, maar toch zullen alle marketeers meer hun best gaan doen om de klant te verleiden.

Met deze uitslag is de top 3 niet echt veranderd ten opzichte van vorig jaar. Alleen ‘Klant centraal’ (nu dus op plaats 1) en ‘Social Media’ (nu op plaats 2) verwisselde van plek. De plaatsen eronder verschoven wel meer. Zo is ‘Innovatie en ideegeneratie’ gestegen naar plek 4. ‘Storytelling is nieuw in de lijst. Deze trend is de vinden op de vijfde plaats. ‘Mobile Marketing’, ‘samenwerking’, ‘MVO’ en de twee nieuwkomelingen ‘conversie’ en ‘transparantie’ maken de top 10 compleet. Door de huidige markt en toenemende concurrentie willen klanten steeds meer voor minder. Hierdoor ‘switchen’ klanten steeds sneller. De enige manier om dit tegen te gaan is een hechtere relatie aan te gaan met hun klanten.

Het beeld van alle sectoren is nog nooit zo divers geweest in de tien jaar dat dit onderzoek wordt uitgevoerd. Vooral de meningen van marketeers verschillen. Het verschil tussen marketeers werkzaam op directie-, management- of uitvoerend niveau is daarentegen niet zo gevarieerd. De sector bepaalt dus echt de focus. Het is daarom dus belangrijk om je echt in te leven in de situatie waarin elke individuele klant zich bevindt.

Het onderzoek levert informatie op over verschillen in trends tussen sectoren, en geeft voorbeelden om deze trends te benutten. Er namen 352 marketeers deel, afkomstig uit retail en food, industrie, zakelijke dienstverlening, financiele dienstverleing, maatschappelijke organsiaties en overige sectoren. 23% van de respondenten zit op directieniveau. 34% zijn marketingmanagers en –specialisten en 9% heeft een salesfunctie en 17% is communicatiespecialist. De overige 17% is werkzaam in een andere functie.

De initiatiefnemers van het marketingtrendonderzoek 2013 zijn Berenschot, Marketing Tribune, Marketingfacts, MEC (Marketing Executive Center), PIM (Platform Innovatie in Marketing) NIMA en Stem (Industrial Marketing Centre).

Het onderzoek kan digitaal worden aangevraagd via deze link.

 

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren