Innovatieonderzoek.nl

Enkel belonen belemmert creativiteit

Door: Bart | 16-01-2012 11:46
extern onderzoek | 87601 x gelezen | 0 reacties>

In de Marketing Tribune stond een artikel over belonen en creativiteit. Hierin werd aangegeven dat hoewel het belang van creativiteit voor een onderneming breed wordt gedeeld, de methoden om die creativiteit te bereiken vaak ongrijpbaar. Ondanks dat veel bedrijven beloningen, trainingsprogramma's of een combinatie van beiden aanbieden om creativiteit te stimuleren bij innovatietrajecten, blijft creativiteit een lastig te begrijpen component. Om dit beter te begrijpen voerden Buroughs et al. een kwalitatief onderzoek uit onder 20 Noord-Amerikaanse, Europese en Azaiatische bedrijven.

De bedrijven die hebben deelgenomen aan het onderzoek geven aan een grote verscheidenheid aan extrinsieke beloningen gebruiken om creativiteit te stimuleren. Een minderheid van de bedrijven geeft aan dat zij gebruik maken van speciale trainingsprogramma's om creativiteit bij productontwikkeling te bevorderen. Daarbij komt dat eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat extrinsieke beloningen creativiteit juist ondermijnt door het verlagen van de intrinsieke motivatie. Daarom belemmeren veel bedrijven dus juist de creativiteit. De onderzoekers stellen dat het aanbieden van een goede creativiteitstraining het negatieve of neutrale effect van beloningen bij productontwikkeling zou kunnen tegengaan.


Om dit aan te tonen voerden de onderzoekers een experiment uit met 122 technische studenten die de opdracht kregen een innovatieve en effectieve autokrik te ontwerpen voor 60-plussers die een band moeten verwisselen. Naast een beloning kregen bepaalde groepen een ideegeneratietraining. Op basis van het uitgevoerde experiment tonen de auteurs aan dat het effect van een extrinsieke beloning positief kan worden gemaakt als je tegelijkertijd een passende training aanbiedt. De creativiteit voor productinnovaties was het grootst wanneer een geldelijke beloning werd gecombineerd met een specifiek op het vraagstuk afgestemde creatieve training. Een meer generieke training, om bijvoorbeeld creatief te leren denken, had minder effect.

Bron: Marketing Tribune 15. 20 september 2011

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren