Innovatieonderzoek.nl

Vooral kleinere organisaties onderscheiden zich

Door: Stijn Driessen | 02-03-2011 07:45
extern onderzoek | 7390 x gelezen | 0 reacties>

Dat kleinere organisaties juist overleven door 'anders' te zijn dan het gros is al duidelijk, maar dat grote organisaties bewust kiezen om zich strategisch minder te onderscheiden dan haar concurrenten is opvallend bij de resultaten van het onderzoek dat is uitgevoerd door Berenschot.

Het onderzoek
Het onderzoek, Strategy Trends, van Berenschot wordt jaarlijks herhaald en is gestart in 2007. De respondenten zijn een sample van de populatie van het Nederlandse bedrijfsleven. 30% komt uit de industrie, 20% uit de financiële dienstverlening en 25% uit de zakelijke dienstverlening. In totaal hebben 122 topmanagers aan het onderzoek meegedaan, waarvan 90% tot de board of het senior management van bedrijven behoort.

Onderscheiden
Meer dan de helft (52%) van de bedrijven kiest ervoor om zich meer te onderscheiden op basis van de klantbehoeften. Zij willen zich strategisch herpositioneren op haar marktsegmenten om zo de klant optimaal te bedienen. Dit willen zij voornamelijk realiseren op de kwaliteit van haar producten en diensten (78%). De focus op klant en maatwerk blijft echter achter. Dit is jammer aangezien dit zeker ook belangrijke peilers zijn van het onderscheidend vermogen van een organisatie.

Klein vs groot
Opvallend is dat grote bedrijven aangeven flink geraakt te zijn door de economische crisis, maar zich defensief opstellen. Zij willen niet aan haar strategie gaan sleutelen terwijl kleinere bedrijven dit júist wel willen. Vooral meerwaarde voor de klant is volgens hen de key tot succes.

Wil jij je wel strategisch onderscheiden door de klant nog beter te bedienen? 

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren