Minder klantencontact heeft zo zijn voordelen
Door: Stijn Driessen | 21-02-2011 08:30extern onderzoek | 6297 x gelezen | 0 reacties>
Uit extern onderzoek blijkt dat minder klantencontact juist meer oplevert dan dat we denken. En dat is niet alleen vanwege de kosten die minder zijn wanneer je minder klantencontact hebt, maar voornamelijk om de effectiviteit die je haalt uit minder klantencontact.
Persoonlijk contact
Hoewel we naar een economie aan het gaan zijn waar mensen juist graag persoonlijk geholpen willen worden geldt dit lang niet voor alles. In veel gevallen willen klanten juist snel geholpen worden zodat het 'klaar' is. Hierom is er een verschuiving gaande volgens het onderzoek in de tijdsverdeling van een verkoper.
Tijdsverdeling
Volgens het onderzoek zijn de volgende verschuivingen zichtbaar met de tijdsindeling:
- Tijd besteedt aan Pre-Sales is in 5 jaar tijd met 15% gestegen,
- Tijd aan Sales, hét moment van contact met de klant, is met 26% afgenomen,
- Tijd voor Post(c.q. after)-Sales is met 15% toegenomen,
- Tijd besteedt aan Non-Sales is met 21% toegenomen.
Dit betekent dat de verkoper steeds vaker bezig is met administratieve zaken om het proces sneller te laten verlopen. Ook is de nádruk op after-sales toegenomen om het voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. Daarnaast wordt er continu geëvalueerd hoe het voor de klant nog gemakkelijker gemaakt kan worden en dit betaalt zich terug.
Reacties:
Nog geen reactiesSchrijf de eerste reactie:
Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren |