Innovatieonderzoek.nl

Recensie: Ga Vreemd! door Eric van Arendonk

Door: Stijn Driessen | 11-02-2011 11:00
boeken | 3738 x gelezen | 0 reacties>

Van het boek 'Ga Vreemd!' zijn al veel recensies geschreven. Bekijk de recensies bijvoorbeeld eens op de website van het boek. De volgende recensie is geschreven door Eric van Arendonk.

Ga vreemd en onderscheid je door branchevreemd te innoveren. Het waarom van branchmarking. Dit is de ondertitel van het boek. De auteur van dit boek presenteert zich als een warm voorstander om buiten de gebaande paden te treden om uiteindelijk te komen tot een werkelijk onderscheidend vermogen voor organisaties. Hetgeen hij aanreikt geeft je voldoende houvast in dit zoekproces. Het boek zelf oogt ook zeer onderscheidend. Het is creatief opgemaakt, niet de standaard witte bladzijden met zwarte letters. Als extra kleur is daar groen aan toegevoegd. De opmaak is speels en verveelt geen moment. De voorbeelden die de auteur heeft gebruikt zijn zonder meer origineel. Vaak dienen exotische oorden als voorbeeld.

Het is absoluut een praktisch boek en ik moet zeggen daarmee af en toe kort door de bocht. De auteur is wars van theorie. Hij heeft er een dikke twintig pagina’s aan gewijd. Hij kon het niet nalaten om de lezer voor dit deel van het boek te waarschuwen. Hij kwalificeert dit hoofdstuk ook als lastig. Uiteindelijk valt dit wel mee, zo zwaar of diepgaand is dit theoretisch gedeelte helemaal niet. De auteur eindigt dit korte hoofdstuk met een cynische vraag: “en, tot het einde gekomen? Zonder er koppijn van te krijgen? De coopertest voor mensen die willen lezen over innovatie volbracht?” Eigenlijk is dit klinkklare onzin. Het boek bevat veel meer theorie dan deze twintig pagina’s, maar de auteur is in staat geweest om deze dusdanig te verpakken dat het niet direct als theorie te herkennen is. Het is echter allemaal wat oppervlakkig. Daarmee is het boek zeker geen strategisch boek, maar wel praktisch. Het levert je nieuwe invalshoeken om te komen tot nieuwe ideeën hoe je als organisatie werkelijk onderscheidend kunt worden. Naast de nodige inspiratie die je zeker opdoet, daagt het boek je ook uit. Na ieder hoofdstuk vind je een actielijst. Neem deze met een korrel zout. De genoemde acties zijn bij elkaar opgeteld meer een samenvatting van de highlights van het betreffende hoofdstuk.

Het is al bij al een heerlijk boek om eens van de gebaande paden af te wijken. Lees het luchtig door en laat de tekst op je inwerken. Neem niet alles letterlijk op. Zoals het advies om geen brainstormsessie te organiseren. Dit zou alleen leiden tot onmogelijke ideeën. Door de regels heen lees je dat dit instrument niet altijd even professioneel wordt gebruikt en dan krijg je inderdaad een zooitje, om de woorden van de auteur te gebruiken. Maar geldt dat niet voor alle instrumenten? Innovatie is zeker geen spelletje. Het is een activiteit waarmee je met eventuele hulp van goed ingezette instrumenten werkelijk kunt komen tot onderscheidend vermogen. Dit boek zal je overtuigen van de noodzaak tot innoveren en schudt je wakker indien je denkt dat je dat wel even zult doen. Het inspireert je en daagt je uit om aan de slag te gaan. Veel succes.

Eric van Arendonk RM is werkzaam bij glasfabrikant Libbey als Europees Marketing Manager. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.