Innovatieonderzoek.nl

Recensie: Predictably Irrational

Door: Stijn Driessen | 05-01-2011 09:30
boeken | 9537 x gelezen | 0 reacties>

Vanaf het nieuwe jaar zullen wij ook met regelmaat wat boekrecensies op innovatieonderzoek plaatsen die te maken hebben met innovatie en onderzoek. We starten met: Predictably Irrational van Dan Ariely.

Preditably Irrational
Het boek dankt zijn titel aan het irrationele gedrag van de mens dat voorspeld kan worden aan de hand van experimenten. In het boek worden vele experimenten van Dan Ariely samengevat waarin hij het dagelijkse leven uit test om te kijken hoe voorspelbaar de mens is. 

Dan Ariely
De auteur van het boek begon met het idee van zijn experimenten toen hij in het ziekenhuis was opgenomen met veel brandwonden. Elke dag moesten de zusters zijn verband om zijn hele lichaam vervangen. Het fenomeen waar Dan Ariely het meest tegen op keek omdat dit natuurlijk verschrikkelijk pijn deed. De zusters deden dit met snelle bewegingen, omdat zij erin geloofden dat dit het meest pijnvol was. Dan betwistte dit echter, maar het enige gehoor dat hij kreeg van zijn zusters was dat hij patiënt was en zij de zusters. Eenmaal uit het ziekenhuis begon Dan Ariely op de universiteit te experimenteren met pijn gevoelens. Uit zijn studie bleek dat mensen beter tegen pijn kunnen naar mate van tijd, en dus dat langzaam het verband van iemand afnemen gedurende een langere periode minder pijnvol aanvoelt dan een kortere periode met vluchtige stroken. Hierna vroeg hij af of niet alleen zusters ernaast konden zitten, of nog veel meer?

Tijdens zijn zoektocht komt Dan in aanraking met veel irrationeel gedrag dat voorspelbaar is. Zo vraagt hij zich af waarom alles in verhouding wordt vergeleken, wat de waarde is van geen kosten, waarom we soms te veel betalen, wat optie-attachment precies is, het placebo-effect, marktnormen vs social normen en vele andere vormen van gedrag.

Aanrader!
Het boek is een echte aanrader voor managers en marketeers om de ogen open te zetten naar irrationeel gedrag. Er valt veel te leren hoe men bijvoorbeeld tot de ideale prijs-setting kan komen of meer waarde aan een product of dienst gegeven kan worden. Ook promoties worden in het boek onder de loep genomen en betalingsstrategiën. Een simpel voorbeeld: Wanneer je een concertkaartje een half jaar van te voren koopt en je bent ziek is het meer waarschijnlijk dat je niet naar het concert gaat dan wanneer je het concertkaartje diezelfde week nog hebt gekocht.

In het boek komen tal van deze voorbeelden terug, maar ook op zijn blog onderhoud hij nog altijd contact met lezers, bijvoorbeeld:

dan ariely blog

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren