Sociale innovatie daalt
Door: Stijn Driessen | 18-10-2010 10:00extern onderzoek | 5276 x gelezen | 0 reacties>
Ondanks dat op vele blogs sociale innovatie flink wordt gepromoot en wordt gezien als het middel voor innovatie wordt dit maar weinig toegepast in organisaties, aldus het onderzoek van Effectory.
Effectory heeft onlangs onderzoek gedaan onder medewerkers. In totaal hebben ruim 300.000 mensen meegewerkt. Dit grote aantal is te verklaren doordat Effectory marktleider in Nederland is met medewerkersonderzoek. Zij hebben de resultaten gebundeld en hier interessante vindingen in gedaan.
Sociale innovatie
Sociale innovatie kan zowel plaatsvinden door je klanten te benaderen of je medewerkers. Het laatste is vaak goedkoper en biedt vaak inzichten in hoe werkprocessen efficiënter kunnen. Zeker in tijden van economische crisis is dit belangrijk, aangezien het een goedkope manier is om aan goede ideeën te komen. Helaas blijkt uit het onderzoek dat managers hier maar weinig gebruik van maken. Er blijkt zelfs een dalende lijn in te zitten over de afgelopen jaren.
Regionaal verschil
Uit het onderzoek blijkt dat in de randstad meer aan sociale innovatie gedaan wordt dan elders in het land. Opvallend, aangezien ook de Beste Werkgevers volgens Effectory in de Randstad gevestigd zijn. Medewerkers betrekken loont dus aan twee kanten: medewerkers zijn meer tevreden en het leidt tot effectieve en efficiënte innovatie.
Aansturen
Guido Heezen adviseert daarom om bedrijven medewerkers meer te betrekken bij de organisatie en innovatie. Dit kan gemakkelijk gedaan worden, en Heezen stelt dan ook het omgekeerd managen voor: kaders en doelstelling bieden aan de medewerkers en ze vervolgens stimuleren om zelf met ideeën en verbeteringen te komen.
Hoe manage jij omgekeerd je organisatie? En loont dit?
Reacties:
Nog geen reactiesSchrijf de eerste reactie:
Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren |