Innovatieonderzoek.nl

Een illegale download is toch vaak een echte klant

Door: Stijn Driessen | 12-05-2010 11:30
beurs | 3765 x gelezen | 0 reacties>

Eerder verscheen er al een blog over goede rapporten, maar een slechte doorvertaling. Vorige week verscheen er een rapport door de Universiteit van Amsterdam en Leiden over de gevolgen van illegaal downloaden. Interessante conclusies..

Zo blijkt bijvoorbeeld dat ondanks dat een persoon die illegaal muziek download vaak wel meer geld uitgeeft in de muziek branche d an niet-downloaders. Weliswaar niet aan CD's, maar wel weer bijvoorbeeld aan de concerten. Dit bleek al eerder uit rapporten, maar dit onderzoek is specifiek in Nederland gehouden.

Het downloaden van illegale content is wereldwijd een fenomeen dat jaarlijks toeneemt. Volgens het International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) download 21% van de internetgebruikers van de vijf grootste Europese markten illegale content, waaronder CD's, DVD's en E-books. Hierbij worden de CD's het meeste gedownload, maar naar mate de internetsnelheid en de kennis toeneemt is er ook een toename in de filmindustrie. In Nederland komt dit getal op ongeveer 4,7 miljoen Nederlanders uit volgens het onderzoek.

Kopen vs niet kopen
Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat het kopen en downloaden ongeveer gelijk is. 68% procent van de downloaders koopt ook muziek. Ook bij de films wordt vaak gekocht, wat aantoont dat mensen toch eerst willen proberen, maar uiteindelijk wel de branche willen steunen en kwaliteit eisen.

Al lang bekend..
The grateful dead liepen de resultaten dus eigenlijk al voor. Deze band stimuleerden bezoekers juist om de concerten op te nemen en gratis te verspreiden. Dit leidde tot miljoenen verkochte concerttickets en albums.

De doorvertaling
Laat mensen eerst ervaren wat je nu aan het verkopen bent. Willen ze het, dan zullen gebruikers er op den duur voor gaan betalen om ervoor te zorgen dat ze de juiste kwaliteit hebben en dat ze jou steunen om nog meer te ontwikkelen tot genoegen van de gebruiker. 

Hoe laat jij je (potentiële) klanten weten wat je biedt?

 

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren