Stap tussen ontwikkeling en lancering van een product moeilijk te financieren
Door: Bart | 24-03-2011 13:32implementatie | 8039 x gelezen | 0 reacties>
De fase tussen de uitkomst van R&D en het op de markt brengen van innovatieve producten wordt ook wel de vallei des doods genoemd. In een rapport van de Adviesraad voor Wetenschap- en Technologiebeleid (AWT) heeft onderzoek gedaan naar deze fase. Uit het onderzoek blijkt dat veel jonge innovatieve ondernemers moeite hebben met het financieren van deze fase. Ook voor investeerders is de vallei des doods risicovol. Toch kan meer durfkapitaal en slim en innovatief aanbesteden helpen bij de financieren. Zo meldt het Ministerie van Economische Zaken.
Het rapport is op aanvraag van minister Verhagen verschenen. Volgens de minister bevestigt het rapport de nieuwe koers van het kabinet. 'We gaan veel meer dan in het verleden met durfkapitaal werken. We bouwen daarbij voort op de ervaringen die we al hebben opgedaan met bijvoorbeeld het innovatiekrediet en de succesvolle leningen aan starterfondsen. Daarnaast zullen we in het kader van het nieuwe Bedrijvenbeleid nagaan hoe we onze topsectoren een steun in de rug kunnen geven door slimmer en innovatiever aan te besteden.'
De AWT legt de vinger op de zere plek volgens Verhagen. Er groeien in Nederland nog te weinig innovatieve bedrijven echt door naar de top. Daarnaast zijn er relatief weinig snelgroeiende bedrijven. Verhagen zal daarom met een actieplan komen voor jonge innovatieve ondernemers en snelle groeien.
Reacties:
Nog geen reactiesSchrijf de eerste reactie:
Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren |