Innovatieonderzoek.nl

Hoe word ik innovatiever?

Door: Stijn Driessen | 03-11-2010 09:00
eigen onderzoek | 3358 x gelezen | 0 reacties>

Zo luidt de checklist die Six Fingers en DBMI hebben samengesteld aan de hand van het onderzoek ‘Oog op Innovatie 2010’. Aan het onderzoek hebben 257 innovatie professionals meegewerkt om verdere inzichten te geven aan de stand van innovatie in Nederland.

De checklist
De checklist bestaat uit 25 vragen verdeeld over 8 dimensies, te weten leiderschap, cultuur, beloning, ideeën, innovatieproces, externe focus en middelen. Deze vragen en dimensies zijn opgemaakt uit de resultaten van het onderzoek. Zo geeft het onderzoek inzicht in waar succesvolle organisaties op het gebied van innovatie aandacht voor hebben.

Leiderschap: Walk the talk
Het is belangrijk voor het management om te laten zien dat innovatie belangrijk is. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door dit te laten zien en over te brengen in de visie en doelstellingen van het bedrijf. 

De resultaten geven tevens aan dat ‘spreadsheet management’ er bij veel organisaties voor zorgt dat de creativiteit en vernieuwing niet wordt gestimuleerd. Ook hier dient een organisatie dus voldoende nuance in het vinden.

Cultuur: Wees open en leer van fouten
Een cultuur dat open staat voor ideeën, maar ook voor mislukkingen draagt bij aan innoveren. Van mislukkingen kan geleerd worden en van deze kennis kan in de toekomst bij andere ideeën gebruik gemaakt worden.

Beloning: Bewijs dat innovatie belangrijk is
Ook in de persoonlijke doelstellingen van werknemers zou innovatie moeten terugkomen. Op deze manier wordt het helder waarop zij beoordeeld worden en het belang van innovatie benadrukt. Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen gewaardeerd worden belangrijker vinden dan beloond. M.a.w. is het aansturen en waarderen van mensen belangrijk en een goedkope manier om innovatie te bevorderen.

Ideeën: Zet de fuik open
Voor organisaties is het belangrijk om de oren goed open te houden voor ideeën om deze continu te verzamelen. Goede bronnen zijn co-creatie met klanten, ideeën uit andere branches en de interne innovatie afdeling.

Innovatieproces: Implementeer structuur en procedures
Het juiste team samenstellen en deze tijd en budget toewijzen zorgt er gestructureerd voor dat er beter geïnnoveerd wordt. Het is hierbij ook belangrijk om van te voren de juiste doelen aan te geven om meer duidelijkheid te creëren.

Externe focus: verricht van te voren onderzoek
Door van te voren goed onderzoek te verrichten zorgt er voor dat innovaties beter slagen. Tevens zorgt dit ervoor dat innovaties die van tevoren al gedoemd waren te mislukken eerder aan het licht komen. Met het inzicht dat marktonderzoek biedt kunnen tevens kansen op tijd gesignaleerd worden.

Middelen: Met niets kan weinig
Tijd en kennis zijn zeer belangrijk om een innovatie te laten slagen. Hierom is het belangrijk voor een organisatie om kennis op te bouwen. Ook het budget speelt hierin een rol. Zo kan kennis gekocht worden en er extra tijd vrijgemaakt worden om deze verder uit te bouwen en te gebruiken.

Het onderzoek
Het ‘Oog op Innovatie’ is een jaarlijks herhaald onderzoek van marketingbureau Six Fingers en marktonderzoekbureau DBMI. Download hier het volledige rapport.

Deze blog verscheen eerder op Molblog.

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren